Bakom lyckade innovationer finns alltid nyfikenhet och kreativitet. Går det att lösa problem eller behov på nya sätt? Ibland kan det också vara en längtan efter att saker och ting ska vara lätta att hitta och mer effektiva att använda.
Bryggargatan i Skellefteå är en av norra Sveriges mest välmeriterade restauranger och har bland annat uppmärksammats i den svenska restaurangbibeln White Guide många år på raken. Noggranna förberedelser och effektiva processer i allt från inköp och hantering av råvaror, matlagning, servering, disk, bokning och betalning är A och O för att skapa lönsamhet och nöjda gäster som kommer tillbaka.
Alla redskap och ingredienser ska dessutom finnas på rätt plats – det som man inom restaurangbranschen kallar ”Mise en place” (allt i ordning på franska). Tillkommer gör också viktiga instruktioner och inspiration till personalen om recept, rutiner, menyer, vinlistor med mera.
Restaurangvärlden är samtidigt starkt konservativ och personalomsättningen ofta hög, vilket gör det svårt att snabbt överföra aktuell information till nya medarbetare.
– Allt detta har vi diskuterat länge på Bryggargatan, men saknat digitala hjälpmedel. De senaste åren har bokningsystemen blivit allt bättre, men i köket och restaurangen har allt funnits på papper och gula lappar, förklarar Sara Holmvist Árnason.
Digitala checklistor i paddor och mobil
Brigade AB bildades i april 2024 och har fått starthjälp av Arctic Business i Skellefteå. Bakom Brigade står en rad lokala profiler: Sarah Holmkvist Árnason och Jón Óskar Árnason som driver restaurangen Bryggargatan, Johann Prieur från mjukvaruföretaget Kopera samt David Eriksson som var med och startade North Kingdom. Förra hösten klev även Maria Singh in som VD och delägare.
Nu har Brigade utvecklat ett eget digitalt planeringsverktyg för både restaurangkök och service, där det finns digitala checklistor, lätta att använda och snabbt uppdatera vid behov. Verktyget kan enkelt laddas ner till paddor och mobiler och tjänsten kan prenumereras via hemsidan.
– Idag har vi ett 20-tal restauranger, från Kiruna till Lund, samt tre restaurangskolor som använder Brigade. Alla är nöjda och har ökat sin effektivitet på kort tid, säger Maria Singh.
Effektivitet, fasta rutiner och kontinuitet är nödvändiga ingredienser för att säkerställa kvalitet och leverans – inte minst viktigt för gästens upplevelse av restaurangen. Med Brigades digitala verktyg kan både befintliga och framför allt nya medarbetare snabbt utvecklas och jobba smartare tillsammans. Det höjer förstås lönsamheten i restaurangen.
– Tid är pengar och vi spar tid för alla restauranger. Medarbetarna kan dessutom läsa in sig på nya rätter och rutiner, innan de kommer till jobbet. Då blir deras arbetsdag mer strukturerad från start.
Under 2025 fortsätter produktutvecklingen av Brigade samtidigt som företaget ska intensifiera marknadsföringen i Sverige, Norden och Europa.
– Vi kommer att bygga ut Brigade med nya funktioner, där vi hela tiden testar och lyssnar av upplevelsen med våra användare. Vi tittar även på nya affärsmodeller och samarbetsmöjligheter med stora leverantörer av boknings- och ekonomisystem för restauranger. Inom fem år är vi ute i världen, säger Maria Singh.