Noah vill hjälpa till att öka försäljningen av småskaligt producerad mat och har gjort den något ovanliga resan från apputvecklande tech-startup till framgång i fysiska butiker. Nu satsar de på att expandera.
Affärsidén var sedan starten att fungera som förmedlare mellan mindre gårdsproducenter och konsumenter som söker närproducerade produkter. Grundarna Linda och Anders Viljeros startade företaget med visionen att främja lokalproducerad mat och underlätta kontakten. Idén till Noah kom när de drev en restaurang där de ville ha mycket lokalproducerat på menyn men hade svårt att hitta producenter och inte visste vart de skulle vända sig.
– När de till slut fick kontakt med producenterna såg de även att gårdarna hade svårt att hitta konsumenterna. Det fanns helt enkelt ett glapp som behövde fyllas, så från början var Noah tänkt som en marknadsplats, ett Blocket för mat, säger Malin Winsa, vd för Noah
Bolaget grundades 2019 och samma år antogs de till Arctic Business som de sedan gjorde exit från 2021. Idag är de med i Arctic Business Alumni och har haft stor nytta av både inkubatorn och det nätverk som finns runt Arctic Business.
– Inkubatorn har betytt otroligt mycket för vår utveckling. Det är också tack vare deras nätverk som vi har våra investerare idag, säger Malin Winsa.
Malin Winsa var tidigare verksamhetsutvecklare på Boden Business Park och kom in i bolaget som vd och delägare under 2020, mitt under pandemins första år. Vid den tidpunkten var företaget i full gång med att utveckla sin app och förbereda den för lansering. I juni 2021 släpptes den första versionen till allmänheten och de började arbeta för att attrahera både producenter och konsumenter. Över tid så växte sedan insikten om att kunderna efterfrågade fysiska butiker där de själva kunde komma in och känna på maten, inspireras och sedan fysiskt lägga produkterna i kundvagnen.
– För att möta den efterfrågan öppnade vi vår första pop-up-butik i centrala Luleå under julen 2021 och insåg snart att fysisk handel skulle bli en viktig del av vår tillväxt. Samtidigt ville vi inte fortsätta med egen butik. Det är inte hållbart och skalbart på det sätt som vi vill ha det. Därför tog vi kontakt med Coop som vi sedan dess haft en relation med, säger Malin Winsa.
Idag har de övergett appen och satsar fullt ut på samarbetet med Coop i kombination med sin egen webbshop. Nästa steg i utvecklingen är att göra en nyemission under slutet av 2023 för att kunna expandera ytterligare och växa på marknaden söderut i Sverige. – Vi ska vara top-of-mind när det gäller småskaligt producerad mat. Bolaget ska växa och skalas upp till fler regioner och fler länder. Efter nyemissionen kommer vi skala upp ordentligt i södra Sverige för att lära oss mer. Sen tar vi oss an Finland och Norge. Det är planen, avslutar Malin Winsa.
Du som vill veta mer om Noah och deras verksamhet hittar det här.
* Artikeln om Noah publicerades i Arctic Business verksamhetsberättelse för 2023.