Skellefteåbolaget Videung har tagit sig an uppdraget att förändra hur vi ser på sömn och hållbarhet. Med deras banbrytande modulära sängsystem har de inte bara skapat en svävande känsla, utan även öppnat upp för en cirkulär livsstil. Videung är ett av de fem bolag som har antagits till Arctic Business tvååriga inkubatorprogram i höst.
“Vi gör en modulär säng som förutom sin unika svävande känsla ger möjlighet till ett cirkulärt levnadssätt,” säger grundaren Patrik Sandhu Wilén passionerat. “Vi vänder oss alltid till naturen först och integrerar den senaste tekniken när det behövs. Det är ingen på marknaden som gör det vi gör, och det är på många sätt väldigt synd. Förhoppningsvis kan vi inspirera fler att tänka om och omfamna hållbara alternativ.”
Valet av Arctic Business Incubatorprogram visar på Videungs engagemang för framtid och tillväxt. “Vi träffade Mia på ett event och insåg snabbt att Arctic Business hade den kunskapen samt är mycket praktiskt inriktade när det gäller att stötta de bolag de tar under sina vingar,” säger Wilén och ler.
För Videung är framtiden full av spännande möjligheter. “Vi utvecklar nu vår nya handelsplats och en pilotserie är beställd för cirka 20 lyckliga sovare med hållbarhet som hjärtefråga,” avslöjar Wilén entusiastiskt. “Sedan kommer ju vår nylansering som fortfarande är lite hemlig, men den kommer definitivt att revolutionera hur folk ser på sömn och möbler.”
Mia Wallmark Nylund, rådgivare på Arctic Business, kommenterar Videungs resa: “Videung är ett fantastiskt exempel på hur innovation och hållbarhet kan gå hand i hand. Deras modulära sängsystem är inte bara banbrytande inom teknik och design, det representerar också en framtid där hållbarhet är en central del av vår vardag. Vi på Arctic Business är stolta över att stödja Videung i deras vision och ser fram emot att se dem förändra sömnindustrin.”
“Om tre år ser vi Videung som en pionjär inom hållbar sömn och välbefinnande,” säger Wilén bestämt. “Vi strävar efter att påverka inte bara vår egen bransch utan hela marknaden. Vår vision är att vårt cirkulära synsätt kring sömn blir normen och att vi är etablerade i flera europeiska städer. Vi vill erbjuda en miljövänlig, hållbar lösning för sömnproblem och samtidigt främja välbefinnandet hos våra kunder.”
Vilka utmaningar står ni inför på vägen?
“Vår största utmaning är att få människor att tänka annorlunda när det gäller sömn och möbler,” delar Wilén eftertänksamt. “Vi är vana vid att provligga sängar i butiker i fem minuter innan vi bestämmer oss. Att kunna erbjuda kvalitetssängar som människor kan testa hemma i lugn och ro är en av våra utmaningar. Dessutom handlar det om att bryta vanemönster. Vi är alla vanedjur, och att förändra vanor är alltid en utmaning. Men vi är redo för det och ser fram emot varje hinder på vår resa mot en hållbar framtid.