Northern Spinoff
Varje år glöms, bortprioriteras eller kastas hundratals affärsidéer från företag och entreprenörer i Norrbotten, för att de som har idéerna inte har tid, pengar eller utrymme för idéerna i deras nuvarande verksamhet. Dessa idéer hade potentiellt kunnat ge hundratals miljoner intäkter, nya arbetstillfällen och bidra till att vi kan fortsätta utvecklas och leva väl i norra Sverige.



Vi validerar din idé
I Northern Spinoff letar Arctic Business tillsammans med LTU Business skalbara idéer som kan växa till omfattande internationella företag. Vi stöttar länets entreprenörer genom att utforska om det finns en marknad för de nya affärsidéerna.

Så här går det till
1.
Du som har en idé kontaktar oss och berättar mer. Efter analys kommer Arctic Business välja ut 12 idéer som är i enlighet med riktlinjerna för EU-projektet och som vi tror mest på.
2.
Därefter undersöks marknaden för idén, samt hur den bör riktas in och paketeras. Idéerna kommer att prövas och arbetas vidare med under 2 till 4 månader.
3.
Bollen går sedan tillbaka till Arctic Business, som analyserar arbetet och ger rådgivning om fortsättningen. Det kan innefatta andra företagsstödjande aktörer och rådgivning om finansiering.
4.
Resultatet presenteras till entreprenören, som sen får ta ställning till ifall idén är värd att gå vidare med, om den ska ingå i befintlig verksamhet eller om den ska bli ett nytt företag.
Arbetet genomförs i enlighet med LTU Business erkända metod Innovation Due Diligence. Arbetet sker i projektgrupper, som vardera består av 2-4 studenter från Luleå tekniska universitet med coaching av LTU Business. De studerande får medel de kan nyttja för att genomföra sina undersökningar och utvecklingen.
Det här är Innovation Due Diligence
Vad krävs av dig?
Varje utvalt företag betalar 10 000 kr för att bidra till budgeten och säkerställa att engagemanget är genuint. I uppstarten av projektet kommer du som idéägare att medverka på en workshop med projektgruppen där fokus är datainsamling. Under projektets gång kan medverkan variera men du bör finnas tillgänglig för frågor som dyker upp under processen.
Mot slutet levereras en go-to-market rekommendation som baseras på den analys och den validering som är gjord. Du får en skriftlig rapport och deltar på ett presentationsmöte. Det innefattar lämpliga strategier för första marknad, affärsmodell och nyckelinsikter om hur lösning eller produkt bör se ut. Sedan är det upp till dig om du tar det vidare, kanske genom att söka till Arctic Business Incubator.

NORTHERN SPINOFF CASE
Deepbay Digitals affärsidé validerades i Northern Spinoff
Deepbay Digital utvecklar ett program för byggföretag som låter privatpersoner skapa sitt nya badrum i 3D-miljö för att direkt få en offert på renoveringen. Tobias Risberg berättar hur Northern Spinoff blev startskottet för det nya företaget.