Maria Larsson Lund, Professor och ämnesföreträdare inom arbetsterapi på LTU, har forskat inom området i 25 år och är ensam utvecklare av behandlingsprogrammet SEE – Strategies forEmpowering activities in Everyday life. Maria söker en entreprenör/medgrundare som kan bidra i arbetet med skapa ett framgångsrikt företag baserat på hennes forskning, på hennes produkt som redan är testad och efterfrågad.
Våran plan är att inom 6 månader ska en affärsplan och betalningsmodell tas fram, samt långtgågna kontakter med de första möjliga kunderna tagits. En stor nationell konferens inom arbetsterapi genomförs maj 2025 där vi också vill delta, för exponering, marknadsföring och affärsutveckling.
Vi söker en entreprenöriell person som vill bidra i skapandet av ett framgångsrikt företag, och som kan axla flera roller inom företagsledning, marknadsföring, försäljning och driva utvecklingen framåt. Har du dessutom erfarenhet inom området “hälsoinnovationer” så är detta en bonus.
Mer om produkten
SEE är ett internetbaserat behandlingsprogram med professionell vägledning som stödjer personer med långvarig sjukdom/skada att skapa strategier för ett aktivt vardagsliv som främjar hälsa.
Programmet består av moduler med filmer för lärande, egen analys och reflektionsuppgifter, där kontinuerlig dialog och feedback ges av utbildade arbetsterapeuter vid digitala och/eller fysiska möten. Det utvecklar patientens förmåga att själv analysera sin situation och utveckla self- management för att förändra vardagliga aktiviteter och förbättra välmåendet. För arbetsterapeuter finns ett digitalt utbildningsprogram och en interventionsguide med stegvisa instruktioner. Utöver det finns patientmaterial och informationsbroschyrer.
Varför är denna produkt så intressant
• SEE är en nytt self-managementprogram som ger patienter insikter och metoder för attförändra sina dagliga aktiviteter, vilket leder till långvarig hälso bättring och minskad risk förförsämring.
• SEE är en ny metod för arbetsterapeuter baserad på det distans pedagogiskaupplägget “flipped classroom”, där patienter själva är aktiva i förändringsprocessen, vilket ökarmöjligheten till bestående förändringar och spar tid för arbetsterapeuter.
• Aktivitetsplaner för förändring skapas av patienter med stöd från arbetsterapeuten,vilket ökar motivationen.
• Programmet är vetenskapligt och kliniskt testat, samt underbyggt på teorier vilket gör dettryggt och säkert.
• Arbetsterapeuternas tid används för vägledande samtal snarare än enbart information och råd.
• Metoden har testats och fungerar mycket bra på flera olika typer av sjukdomar och hälsotillstånd.