Med tio powerpointsidor och en ny affärsidé tog Erik Lidmans företag plats i inkubatorn för två år sedan. Nu är bolaget i full gång. Aimplan ökar personalstyrkan från sex till nio och har 60 kunder i ett flertal länder. ”Nätverket och rådgivningen från Arctic Business var avgörande i det tidiga skedet”, säger Erik.
Han är proffs på planeringsverktyg och har utvecklat ett framgångsrikt företag förr. Behövde han verkligen inkubatorn när en ny affärsidé växte fram?
– Jag brukar säga att det svåraste är att få de fem första kunderna och att gå från en till tio miljoner i omsättning. Därför är inkubatorns stöd extra viktig i den tidiga fasen. Vi ville att vårt nya bolag skulle ha sin bas i Skellefteå och därför var det lokala nätverk som Arctic Business erbjöd värdefullt, säger Erik Lidman, vars tidigare bolag, som såldes till ett amerikanskt företag, hade sin bas i Stockholm.
Aimplan erbjuder lösningar inom finansiell planering och analys. Det unika med den nya lösningen är att den bygger på Microsofts beslutstödsplattform Power BI.
– Många bolag är på väg till den nya tekniska plattformen och efter en grundlig undersökning av vad marknaden ville ha såg vi att vår affärsidé hade potential. Vi gjorde egentligen tvärtom jämfört med hur de flesta brukar göra. Vi började inte med att utveckla lösningen, vi började med att bygga en webbplats som berättade om idén och konceptet. Vi identifierade problemet och kollade av intresset.
Erik Lidman berättar att han och medgrundaren Oskar Kristiansen intervjuade 50-talet konsulter, ekonomer och it-beslutsfattare som kunde ha nytta av deras erbjudande.
– Rådgivningen från inkubatorn hjälpte oss att i ett tidigt skede ställa frågor som gav svar på om vi var rätt ute. Det var värdefullt att bolla idéer och få feedback.
När Erik Lidman och hans kollega tryckte på startknappen gick det snabbt.
Att Born Capital, ett riskkapitalbolag baserat i Silicon Valley, gick in i bolaget för ett år sedan säkrade finansieringen för Aimplan och var ett fint kvitto på att företaget är på rätt väg och kan fortsätta att växa.
– Även om vi precis avslutat våra två år i inkubatorn så får vi fortfarande hjälp med rekryteringen när vi anställer ytterligare tre personer i bolaget.
I ett tidigt skede satte ägarduon upp en femårsplan med siktet att nå en omsättning på 100 miljoner. Nu är målet är att växa så fort som möjligt.
– För utvecklingen av näringslivet i norr är det otroligt viktigt att det startas nya bolag, att man vågar komma med nya idéer. Det är ingen lätt resa att omsätta en idé till ett bolag och då är Arctic Business en fantastisk part att ta kontakt med. Inkubatorn hjälper en att ta sig från punkt A till punkt B och C.
Läs mer om Aimplan.